Publications
Publications
Selected Publications
The Other Orwell. Conversion, Liminality, and Abject Desire in the Writings of George Orwell, Würzburg: École Noire, 2023. Frei zugängliches pdf-Manuskript.
Das diarische Imaginäre: Zur Phänomenologie und Architektonik des modernen Tagebuchs, Würzburg: École Noire, 2019.
Victorian Wastelands: Apocalyptic Discourse in Nineteenth-Century Poetry, Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012.
(Hg.), Futurescapes: Space in Utopian and Science Fiction Discourses, Spatial Practices vol. 9. Amsterdam and New York: Rodopi, 2009.
Begehrte Texte: Literaturwissenschaft als Poetik des Unbewussten, Hamburg: Verlag Dr. Kovaç, 2007.
The Wonder of Travel. Fiction, Tourism and the Social Construction of the Nostalgic. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2005.
Der englische Roman im neunzehnten Jahrhundert. Grundlagen der Anglistik und Amerikanistik. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
The Quest for Postcolonial Utopia: A Comparative Introduction to the Utopian Novel in the New English Literatures. Studies of World Literatures in English vol. 10. New York: Peter Lang, 2001.
Die moderne englischsprachige Lyrik in Südafrika 1950–1980. Eine Darstellung aus funktions- und wirkungsgeschichtlicher Perspektive. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2000.
Signaturen der Postmoderne. Lyrik als Paradigma postmoderner Literatur. Eine Untersuchung ihrer Formen und Funktionen am Beispiel der Dichtung Geoffrey Hills, James Fentons, Fleur Adcocks und Tom Paulins. Essen: Die Blaue Eule, 1996. (zugl.: Diss. Freie Universität Berlin, 1995)
"George Orwell’s Imperial Bestiary: Totemism, Animal Agency and Cross-Species Interaction in 'Shooting an Elephant', 'Burmese Days' and 'Marrakech'", in: Anglia 135.3 (2017). (in Vorbereitung)
"Poesie der Liste. Sammelleidenschaft und Sprachkritik in der modernen deutschen Lyrik", in: Sammeln. Eine (un-)zeitgemäße Passion, hrsg. von Martina Wernli. Würzburg: Königshausen und Neumann, 2017. (im Druck)
"Verführte Körper, reversible Gaben. Der pornographische Diskurs als gesellschaftlicher Mythos und semiurgische Herausforderung", in: Kulturen der Pornographie. Annäherungen an ein Massenphänomen, hrsg. von Daniel Schulze und Andrea Stiebritz. Trier: wvt, 2016: 119-134.
"Biopleasures: Posthumanism and the Technological Imaginary in Utopian and Dystopian Film", in: The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television, ed. by Michael Hauskeller et al. Houndsmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015: 260-268.
"Orwell’s Queer Desire. The Art of Innuendo in Burmese Days, Keep the Aspidistra Flying and Coming Up For Air," in: Jena Electronic Studies in English Language and Literatures 4 (2012): 57-78.
„Wenn die Ironie wild wird, oder: lesen lernen. Strukturen parasitärer Ironie in Christian Krachts Roman Imperium,“ in: Zeitschrift für Germanistik. Neue Folge XXIII, Heft 3 (2013): 574-91.
"Not in the African Image: Utopia, Dystopia and the Politics of Destitution in the Fiction of Dambudzo Marechera," in: Spaces of Utopia, ed. Bill Ashcroft, second series vol. 1 (2012): 18-33.
"The Posthuman Future of Man: Anthropocentrism and the Other of Technology in Anglo-American Science Fiction," in: Utopian Studies 23.1 (2012):142–61.
“Inside Argument Clinic. Tiefendimensionen des Komischen in Monty Pythons Flying Circus,” in: Facetten der Popkultur. Über die ästhetische und politische Kraft des Populären, hrsg. Florian Niedlich. Bielefeld: transcript, 2012, 89–107.
"The Poetry of Lastness: Reconsidering a Neglected Motif in Nineteenth-Century Literature," in: Anglia 128.3 (2010): 406–30.
„Rückwärtige Illusionen. Die Psychoanalyse und das unbewusste Wissen der Kultur“, in: Die Wissenschaft des Unbewussten, hrsg. Kathy Zarnegin. Würzburg: Königshausen und Neumann, 2010, 85–99.
"Verspätete Zukunft. Resignation und Hoffnung in angloamerikanischen Utopien der zweiten Hälfte des zwanzigsten Jahrhunderts", in: Bluescreen. Visionen, Träume, Albträume und Reflexionen des Phantastischen und Utopischen, hrsg. Walter Delabar und Fraucke Schlieckau. Bielefeld: Aisthesis, 2010, 189–205.
"Closet Fantasies and the Future of Desire in E. M. Forster's 'The Machine Stops'," in: English Literature in Transition 53.1 (2010): 54–74.
"Affective Performances: Monty Python's Comic Deconstruction of Post-Imperial Discourse," in: Anglistik. International Journal of English Studies 21.1 (2010): 141–57.
"Fiction, the Law and the Docile Body: The Uncanny Presence of Kant and the Marquis de Sade in Mary Shelley's Frankenstein," in: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 57.1 (2009): 109–23.
"Persistence of Obedience: Theological Space and Ritual Conversion in George Orwell's Nineteen Eighty-Four," in: Futurescapes: Space in Utopian and Science Fiction Discourses, ed. Ralph Pordzik. Amsterdam and New York: Rodopi 2009, 127–43.
"Of Popular Spaces: Northern Heterotopias, Morrissey and the Manchester Britpop Scene," in: Thinking Northern: Textures of Identity in the North of England, ed. Christoph Ehland. Amsterdam and New York: Rodopi 2007, 325–46.
"Orientalism Reconsidered Yet Again: Alexander Kinglake’s Eothen (1844) and the Discourse of Eastern Travel," in: Symbolism. An International Annual of Critical Aesthetics 6 (2007): 305–28.
"Der verkörperte Augenblick. Überlegungen zum Ursprung und Wandel erzählerischer Strukturen in der viktorianischen Malerei zwischen 1840 und 1860 (narrative painting)", in: Anglia 124.3 (2006): 407–31.
"Travels in Technotopia: Modernisation and Technology in Postcolonial Utopian and Dystopian Fiction," in: Beyond the Black Atlantic: Relocating Modernisation and Technology, ed. Walter Göbel und Saskia Schabio. London und New York: Routledge 2006, 184–97.
"Die Zukunft als Neurose: Ein struktural-psychoanalytischer Versuch zu George Orwells Nineteen Eighty-Four," in: Anglistik. Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes 17.2 (2006): 151–64.
"'A fine ghost in a case of iron': Zum Verhältnis von Dekonstruktion und künstlerischem Projekt im Romanwerk von Nathaniel Hawthorne", in: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 26.1 (2001): 13–26.
"A Postcolonial View of Ireland and the Irish Conflict in Anglo-Irish Utopian Literature since the Nineteenth Century," in: Irish Studies Review 9.3 (2001): 331–47.
"Mapping the Future(s): Formen und Funktionen der Metafiktionalität im englischen utopischen Roman", in: Anglia 118.1 (2000): 41–66.
"An African Utopographer: Ben Okri’s Astonishing the Gods and the Quest for Postcolonial Utopia," in: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 48.1 (2000): 44–56.
"Realismus und Naturalismus. Überlegungen zur ästhetischen Wirkungsstruktur erzählender Texte des neunzehnten Jahrhunderts am Beispiel der Romane Thomas Hardys und George Gissings", in: Sprachkunst 31.1 (2000): 69–84.
"'No Other Mystery but Reckoning or Counting': Margaret Cavendishs The Blazing-World und die Konstruktion des wissenschaftlichen Weltbilds im 17. Jahrhundert”, in: Germanisch-Romanische Monatsschrift 49.3 (1999): 275–90.
"'No longer need I shout freedom in the house': Arthur Nortje, the English Poetical Tradition and the Breakdown of Communication in South African English Poetry", in: English Studies in Africa 41.2 (1998): 35–53.
"Monologizität versus Dialogizität: Intertextualität in der Lyrik am Beispiel von Geoffrey Hills Mercian Hymns", in: Anglia 116.1 (1998): 30–55.
"Postmoderne Lyrik als Negativutopie. Untersuchungen zur Karnevalisierung der Dichtung am Beispiel des Martian Poet James Fenton", in: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 21:1 (1996): 33-61.
"Die Postmoderne als eine Ästhetik des Erhabenen: Barocke Elemente in Geoffrey Hills Sonettzyklus 'Lacrimae, or Seven Tears Figured in Seven Passionate Pavans'", in: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 44.1 (1996): 11–26.