Eisenmann

Prof. Dr. Maria Eisenmann
Englische Fachdidaktik
Lehrstuhlinhaberin
office: 5.E.15
office hours: Please contact via e-mail .
phone: +49 (0)931 31-88529
E-Mail: maria.eisenmann@uni-wuerzburg.de
Zoom: Personal Room (Code via E-Mail)
- digital literacy and literary learning
- literature in foreign language teaching and learning
- multiliteracies, multimodality, media literacy
- transcultural learning and global education
- differentiation in foreign language teaching and learning
- DGFA (dt. Gesellschaft für Amerikastudien)
- DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
- Deutscher Anglistenverband
- Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
- DHV (Deutscher Hochschulverband)
















![Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, 134-136]](/fileadmin/_processed_/2/6/csm_csm_Das_Amerikabild_im_Werk_Edward_Albees_7101be61f2_7039abd5b9.jpg)
2023
,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potantial für Inter- und Transkulturelles Lernen. Eine Pilotstudie". (with Steinbock, Jeanine, Hein, Rebecca, Latoschik, Marc, Wienrich, Carolin.) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 5, 2023, pp. 191-213. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.18.X
2022
,,Die Förderung visueller Kompetenz durch Comics". Ammerer, Heinrich & Oppolzer, Markus (Eds.) Was kann der Comic für den Unterricht leisten? Fachdidaktische Perspektiven auf ein subversives Erzählmedium. Waxmann, 2022. S.57-78. Inhaltsverzeichnis
,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen". (with Jeanine Steinbock, Rebecca Hein, Carolin Wienrich, Marc Erich Latoschik) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 47, 2022. S. 246-266. DOI: 10-4324/9781003032083-18
,,Edu apps in EFL teaching". Foreign Language Learning in the Digital Age. Ed. Christiane Lütge. New York: Routledge, 2022. S. 209-222.
2021
,,Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education". (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). DELFI 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021. S. 91-96.
,,Inter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch". (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). Wettbewerbsband AVRiL 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021. S. 34-39. DOI: 10.18420/avril2021_05
„A Multiliteracies Approach to Teaching Plays“. Drama in Foreign Language Education. Eds. Christiane Lütge/ Max von Blanckenburg. LIT, 2021, S. 15-32.
"Differentiation Through Digital Teaching and Learning“ Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education. Eds. Christiane Lütge/ Thorsten Merse. Narr, 2021. S. 103-123.
"Environmental Education in the EFL Classroom Through Young Adult Dystopian Fiction." (with Nadine Krüger) The World Beyond. Developing Critical Environmental Literacies in ELT. Eds. Christian Ludwig/Claudia Deetjen. Winter, 2021. S. 85-103.
2020
"Michael Schwaiger. E.N.T.E.R., 2020. n.p.
Wienrich/ ) Boosting Virtual Reality in Learning. Ed."Vorwort." (with Jeanine Steinbock). BFF Band 16 - Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung. Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF. Eds. Maria Eisenmann / Jeanine Steinbock. 2020. S. 9-12.
"Adaptation, Creation, Transformation – Shakespeare in the EFL Classroom." Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Wissenschaft und Lehrerbildung, Bd. 5. Eds. Roland Ißler / Uwe Küchler. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020. S. 149-170.
"The Potential of Postcolonial (Poverty) Literature in the EFL Classroom." Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Wissenschaft und Lehrerbildung, Bd. 5. Eds. Roland Ißler / Uwe Küchler. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020. S. 391-408.
"Multimodal Literature in ELT: Theory and Practice." (with Theresa Summer) CLELEjournal, 8 (1). 2020. S. 52-73.
2019
"Shakespeare in the EFL Classroom – a Current Overview." Teaching the Bard Today - Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre. Ed. Maria Eisenmann. Berlin: Lang, 2019. S. 11-26.
"Einleitung: Shakespeare im Englischunterricht." Teaching the Bard Today - Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre. Ed. Maria Eisenmann. Berlin: Lang, 2019. S. 7-10.
"Dramatische Texte im Literaturunterricht." Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literaturdidaktik. Ed. Christiane Lütge. Berlin: De Gruyter, 2019.
"Abiturstandards & gemeinsames Abitur ab 2017." (with Lars Hoffmann/Pauline Schröter/Engelbert Thaler) Sprachen lernen integriert - global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Jena, 27.-30. September 2017. Baltmannsweiler: Schneider, 2019. S. 461-463.
""To be or not to be digital" - Shakespeare 2.0." Culture and Literature in EFL Education. Ed. Theresa Summer. Berlin: Lang, 2019. S. 87-108.
2018
"Introduction: Gender and Literature in the EFL classroom" (with Christian Ludwig) Queer Beats - Gender and Literature in the EFL classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018. S. 17-38.
"Staging Gender - Playing with Identities and Role Stereotypes". Queer Beats - Gender and Literature in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018. S. 109-132.
"The potential of Young Adult Dystopian Fiction". Tell freedom I said hello: Issues in Contemporary Young Adult Dystopian Fiction. Ed. Christian Ludwig/Nicole Maruo-Schröder. Heidelberg: Winter, 2018. S. 137-159.
„Brush up your Shakespeare - Tagung für Lehrende und Shakespeare-Freunde“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting. Bochum: Kamp, 2018. S. 269-271.
"Adaptations, Creations and Transformations – Teaching Literature Today“ (with Gabriele Blell) Anglistentag Proceedings XXXIX (2017). Ed. Anne-Julia Zwierlein/Jochen Petzold/Katharina Boehm /Martin Decker. Trier: WVT, 2018. S. 295-298.
"The Bard Goes Pop - Shakespeare in der Musik" Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 3, 2018. S. 7-10.
"If Music Be the Food of Love, Play on..." Singer-Songwriters - Music and Poetry in Language Teaching. Ed. Engelbert Thaler. Tübingen: Francke UTB, 2018. S. 83-98.
"Introduction: Multimodality and Multiliteracies" (with Michael Meyer). Teaching Multimodality and Multiliteracy. Theme Issue of Anglisitik 1. Ed. Maria Eisenmann/Michael Meyer. Heidelberg: Winter, 2018. S. 5-23.
"Differentiation and Individualisation through Digital Media" Collaborative Language Learning and New Media: Insights Into an Evolving Field. Ed. Kris Van de Poel/Christian Ludwig. Frankfurt: Lang, 2018. S. 73-86.
2017
"Differenzierung und Individualisierung mit Web 2.0 Tools" Heterogenität und Diversität im Englischunterricht – fachdidaktische Perspektiven. Ed. Solveig Chilla/Karin Vogt. Frankfurt: Lang, 2017. S. 155-178.
Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2017³.
"Heterogeneity and Differentiation – Individualization in the EFL Classroom" Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 32017. S. 297-310.
2016
"Binnendifferenzierung" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: Francke UTB, 2016. S. 358-361.
"Komplexe Kompetenzaufgaben 2.0 am Beispiel Roddy Doyles New Boy" (with Christian Ludwig) Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Ed. Carmen Becker/Gabrielle Blell/Andrea Rössler. Frankfurt: Lang, 2016. S. 89-108.
"Kulturelles Sehverstehen am Beispiel der Cartoons in Sherman Alexies 'The Absolutely True Diary of a Part-time Indian'" Sehverstehen. Ed. Christine Michler/Daniel Reimann. Tübingen: Narr, 2016. S. 396-409.
„Macht, Intrigen, Krisen und Skandale - the Bard will Teach you“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting . Bochum: Kamp, 2016. S. 275-278.
2015
"Crossovers – Postcolonial Literature and Transcultural Learning" Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015. S. 217-236.
"Introduction: Learning with Literature in the EFL Classroom" (with Werner Delanoy and Frauke Matz) Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015. S. 7-15.
2014
"A Chain of Othellos" Shakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014. S. 219-240.
"Binnendifferenzierung im Englischunterricht – Chancen und Herausforderungen" Englisch lehren, lernen, erforschen. Ed. Wolfgang Gehring/Matthias Merkl. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2014. S. 11-28.
"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Autonomy in Language Learning: Tools, Tasks and Environments. Ed. Jo Mynard/Christian Ludwig. Kent (UK): IATEFL, 2014. S. 27-41.
"Preface" (with Christiane Lütge) Shakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014. S. 7-11.
"Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes: Standards Versus Individualised Instruction?". IATEFL Young Learners and Teenagers SIG. C & TS. Ed. Niki Joseph/David Valente. Kent (UK): IATEFL, 2014. S. 27-28.
2013
"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. Ed. Maria Eisenmann/Margit Hempel/Christian Ludwig. Essen: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2013. S. 37-59.
"Offene Formen der Leistungsmessung – Portfolios auch für schwächere Lerner" Praxis Fremdsprachenunterricht 3 2013. S. 15-18.
"Oral Exams: Preparing and Testing Students" (with Theresa Summer) Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 22013. S. 415-428.
"Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes" Children’s Literature in Language Education – from Picture Books to Young Adult Fiction. Ed. Janice Bland/Christiane Lütge. London/New York: Continuum, 2013. S. 173-182.
"Shadows and Superheroes in 9/11 Graphic Novels" Teaching Comics in the English Language Classroom. Ed. Frank Eric Pointner/Christian Ludwig. Trier: WVT, 2013. S. 181-210.
2012
"Leselust statt Lesefrust – Textarbeit in heterogenen Lerngruppen" Praxis Fremdsprachenunterricht 2, 2012. S. 13-16.
"Promoting Learner Autonomy in Mixed-ability Classes by Using Webquests and Weblogs" (with Meike Strohn) Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Ed. Katja Heim/Bernd Rüschoff. Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2012. S. 145-158.
"Terror und Traumatisierung: Jonathan Safran Foers Roman Extremely Loud and Incredibly Close" Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012. S. 223-239.
"Texte hörbar machen – Anregungen zur handlungsorientierten, produktiven Hörspielarbeit" Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Ed. Marcus Reinfried/Laurenz Volkmann. Frankfurt/M.: Lang, 2012. S. 155-170.
"Vorwort: Anglophone Literaturdidaktik" (with Rüdiger Ahrens and Julia Hammer) Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, I-VII.
2011
"Bildungsstandards und Kompetenzorientierung versus Individualisierung und Differenzierung – ein Dilemma für den Fremdsprachenunterricht?" Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstätt: Eichstaett Academic Press, 2011. S. 13-32.
"Differenzierung im Englischunterricht" Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011. S. 79-98.
"Hörverstehen trainieren. Exemplarisch am Hörspiel The War of the Worlds" Praxis Fremdsprachenunterricht 4, 2011. S. 13-16.
"Intercultural Competences. Raising Cultural Awareness in University Literature Courses" Learning 9/11.Teaching for Key Competences in Literary and Cultural Studies. Ed. Irina Bauder-Begerow/Stefanie Schäfer. Heidelberg: Winter, 2011. S. 123-150.
"Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht – eine kritische Bilanz" (with Thomas Grimm) Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011. S. 241-247.
2010
"Die Funktion von bewegten Bildern für die Erschließung eines literarischen Textes: Shakespeares Komödie The Taming of the Shrew und die Film-Adaption 10 Things I Hate About You" Bilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Ed. Carola Hecke/Carola Surkamp. Tübingen: Narr, 2010. S. 318-338.
"Introduction: Teaching the New English Cultures and Literatures" (with Nancy Grimm and Laurenz Volkmann) Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, vii-xiii.
"in your head they are fighting" – Anregungen zur Arbeit mit Musikvideoclips am Beispiel des Songs Zombie" Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von audio literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt/M.: Lang, 2010. S. 250-261.
"Jane Harrison’s Stolen: Physical, Psychological and Sexual Abuse of Aboriginal Children in Australia" Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010. S. 125-138.
2008
"Den Terror hörbar machen. Das Drama One for the Road in ein Hörspiel umarbeiten" Der fremdsprachliche Unterricht 92, 2008. S. 35-39.
"Förderung der Sprachproduktion. Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren" Praxis Fremdsprachenunterricht 5, 2009. S. 4-8.
"George Bernard Shaws Saint Joan und Bertolt Brechts Die heilige Johanna der Schlachthöfe – ein intertextuell-thematischer Vergleich" Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Ed. Rüdiger Ahrens/Maria Eisenmann/Matthias Merkl. Heidelberg: Winter, 2008. S. 105-124.
"Mündliche Präsentations-Prüfungen" Praxis Fremdsprachenunterricht 4, 2008. S. 26-30.
"Teaching Plays by Using the Task-based Approach: Harold Pinter´s ´The Birthday Party´" Literatur an der Hochschule. Ed. Michael Meyer. Sonderheft von Literatur in Wissenschaft und Unterricht XLI 2/3, 2008. S. 119-130.
2007
"Mediale Zugänge zu Shakespeares Henry V" Fremdsprachenforschung heute. Interdisziplinäre Impulse, Methoden und Perspektiven. Ed. Sabine Doff/Torben Schmidt. Frankfurt/M.: Lang, 2007. S. 169-180.
"Shakespeares Hamlet im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe" Scenario 1, 2007. S. 1-15. (ISSN 1649-8526)
2006
"Henry V" Shakespeare didaktisch II: Ausgewählte Dramen für den Unterricht. Ed. Roland Petersohn and Laurenz Volkmann. Tübingen: Stauffenburg, 2006. S. 135-154.
2005
"Das Amerikabild des Dramatikers Edward Albee: eine diachronisch-imagologische Analyse" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 99-121.
"Edward Albee, Houston, in Interview with Maria Eisenmann, Würzburg" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 135-140.
2004
Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, S. 134-136]
1999
"Das Sokrates-Comenius-Projekt der Europäischen Gemeinschaft am Gymnasium Bad Kissingen" Jahresbericht des Jack-Steinberger-Gymnasiums Bad Kissingen, 1999. S. 96-99.
Edited volumes
Series (peer reviewed) "Anglo-Amerikanische Studien/Anglo-American Studies" (with Rüdiger Ahrens and Laurenz Volkmann, seit 2013)
Reviews
Using Literature in English Language Education. Challenging Reading for 8-18 Year Olds. Janice Bland. CLELE Journal 6/2 (2018): http://clelejournal.org.
Children´s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Janice Bland. Anglistik 26/1, 2015. S. 189-192.
Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Gerhard Bach/Johannes-Peter Timm (eds.). ZAA 62/1, 2014. S. 85-87.
Englisch unterrichten: Grundlagen – Kompetenzen – Methoden. Engelbert Thaler (ed.). Anglistik 25/1, 2014. S. 227-228.
Binnendifferenzierung. Teil 1: Didaktische Grundlagen und Forschungsergebnisse zur Binnendifferenzierung im Unterricht. Thorsten Bohl/Manfred Bönsch/Matthias Trautmann/Beate Wischer (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 401-402.
Binnendifferenzierung. Teil 2: Unterrichtsbeispiele für den binnendifferenzierten Unterricht. Manfred Bönsch/Klaus Moegling (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 402-403.
Methoden für einen kooperativen und individualisierenden Englischunterricht in den Klassen 5-12. Christin Grieser-Kindel, Roswitha Henseler and Stefan Möller. Praxis Fremdsprachenunterricht, 2010, S. 19.
Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht. Eine empirische Analyse lernprogrammgestützter Partnerarbeitsphasen. Torben Schmidt. Anglistik 20/2, 2009. S. 232-234.
Teaching English Literature. Engelbert Thaler. Praxis Fremdsprachenunterricht 6, 2008. S. 67.
Course Books
Summit G8. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2010. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD)
The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD – Edition for Bavaria)
The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book Audio-CD, CD-ROM and DVD) – Edition for Lower Saxony)
Since 10/2019 | Dean of Studies of the Faculty of Humanities at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg |
Since 10/2015 | Professor of EFL Teaching at the Julius-Maximilians-University Würzburg |
04/2011 – 09/2015 | Professor of EFL Teaching in the Institute of Anglophone Studies at the University of Duisburg-Essen |
10/2008 – 03/2011 | Temporary Professor of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg |
09/2006 – 09/2008 | Assistant Professor (Akademische Rätin) of EFL Teaching at the University of Education in Freiburg |
10/1999 – 09/2004 | Part-time lecturer of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Julius-Maximilians-University Würzburg |
06/2004 | Dr. phil. (PhD) in English (summa cum laude), Julius-Maximilians-University Würzburg (awarded by Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft) |
2004 – 2006 | Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Würzburg (Deutschhaus-Gymnasium) |
1994 – 2004 | Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Bad Kissingen (Jack-Steinberger-Gymnasium) |
1994 | Second State Exam for Secondary Teaching |
1992 – 1994 | In-school teacher training course (Referendariat): Wirsberg-Gymnasium in Würzburg and Simpert-Kraemer-Gymnasium in Krumbach (Bavaria) |
1991 | First State Exam, Julius-Maximilians-University Würzburg (English, German, Pedagogy and Psychology) |
1991 | M.A. in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg |
1987 – 1988 | Studies in English at the University in Newcastle upon Tyne/England |
1985-1991 | Studies in English, German, Pedagogy and Psychology, Julius-Maximilians-University Würzburg |